1142 Collectie The appreciation of heritage education materials/initiatives about dialects in the Netherlands (2019 - 2023), 2021
inhoud: Deze collectie betreft de studie 'The appreciation of heritage education materials/initiatives about dialects in The Netherlands' die deel uitmaakt van het door NWO gefinancierde PhDs in the Humanities project 'Changing gender: language variation and change in gender marking in Dutch dialects' (2019-2023). Het project is uitgevoerd aan Tilburg University en het Meertens Instituut door Kristel Doreleijers (promovenda). Voor deze specifieke studie is goedkeuring (i.e. Ethical Clearance) verleend door de ethische commissie van de Tilburg School of Humanities en Digital Sciences (TSHD) van Tilburg University (nummer: REDC 2020.205).
In deze inventariserende studie zijn tussen februari en juni 2021 via een digitale vragenlijst gegevens verzameld over dialecteducatie in het Nederlandse onderwijs. In deze datacollectie zijn de gebruikte vragenlijst en de informatiebrief voor de deelnemers opgenomen. Daarnaast bevat de collectie de resultaten in de vorm van vijf Excel-bestanden: één bestand van het totaal aantal (volledige en onvolledige) invullingen, twee bestanden voor deelnemers uit de provincie Noord-Brabant (afnemers en ontwikkelaars/ondersteuners) en twee bestanden voor deelnemers uit de overige provincies (afnemers en ontwikkelaars/ondersteuners).
In de vragenlijsten zijn de persoonsgegevens (i.e. e-mailadressen) van deelnemers verwijderd omwille van privacy.
In de collectie is ook het publieksrapport 'Dialect in het onderwijs? Een verkennend onderzoek naar aandacht en animo voor dialecteducatie met een focus op Noord-Brabant' opgenomen. Daarin worden de belangrijkste resultaten beschreven voor een breed publiek.
Ten slotte is er ook een overzicht van de documenten opgenomen.
Gelieve de volgende bronverwijzing te gebruiken: Doreleijers, Kristel (2021). Meertens Instituut Collectie 1142, 'The appreciation of heritage education materials/initiatives about dialects in the Netherlands'.
resultaat: Kristel Doreleijers (2021). 'Dialect in het onderwijs? Een verkennend onderzoek naar aandacht en animo voor dialecteducatie met een focus op Noord-Brabant'.
.
1 inventarisnummer(s) |
1142:1 | Documenten Heritage Education About Dialects |
© 2024 KNAW/Meertens Instituut